STEFAN GEORGESCU-GORJAN

Nascut la 29 august /11 Septembrie 1905 la Craiova , in familia lui Ion Georgescu-Gorjan, originar din comuna Godinesti (judetul Gorj).
A absolvit stralucit cursurile liceului „Carol I” din Craiova in 1923 iar la 15 iulie 1928 a obtinut diploma de inginer electromecanic a Scoalei Politehnice din Bucuresti.
La 1 septembrie 1928 s-a angajat la societatea „Petrosani”, efectuand o practica de sase luni la Uzinele Siemens-Schuckert din Viena. Din 1929 a inceput activitatea in Valea Jiului, ajungand inginer-sef si adjunct al directorului la Atelierele Centrale din Petrosani. Aici coordona activitatea atelierelor de proiectare si constructii metalice, sectia siderurgica, sectia de prelucrari mecanice, etc. In paralel a predat electrotehnica la scoala de maestri minieri si mecanici din Petrosani si a elaborat carti tehnice destinate pregatirii muncitorilor calificati. Fiind un bun cunoscator al principalelor limbi de circulatie internationala, era la curent cu literatura tehnica de specialitate de ultima ora. Ca reprezentant al Societatii, a efectuat peste 20 de deplasari peste hotare.
In 1935, in cursul unei deplasari la Paris, l-a vizitat pe marele sculptor Constantin Brancusi – bun prieten cu tatal sau, la cererea caruia a realizat conceptia tehnica a Coloanei infinite de mari dimensiuni. In decembrie 1936, mai si august 1937 a stabilit impreuna cu marele sculptor principalele aspecte referitoare la realizarea monumentului si apoi a raspuns integral de coordonarea principalelor etape legate de executarea, asamblarea si montarea Coloanei. Impreuna cu o echipa de excelenti specialisti a reusit sa realizeze in doar trei luni materializarea ideii brancusiene. Societatea „Petrosani” a suportat costurile ridicarii Coloanei de la Tirgu-Jiu, fiind unul din „sponsorii” Ansamblului Monumental.
Zborul spre infinit si dorinta de a largi orizontul tinerilor explica initiativa benefica a inginerului Gorjan de a infiinta la Petrosani un aeroclub. Societatea „Petrosani” a sprijinit si aceasta initiativa.Au aparut astfel:

  • Atelierul de plancare
  • Statia mereorologica
  • Scoala de planorism (a doua din tara, dupa Brasov)
  • Concursuri de aeromodele
  • Remorca de transport plancare
  • Sandouri.

Toate acestea au fost initiate si conduse de inginerul Stefan Georgescu-Gorjan, caruia i s-a conferit Medalia aeronautica cl. III la 5 iunie 1940. In brevet se mentioneaza:„A organizat scoala de sbor fara motor si Cercul de Aeromodelisti de la Petrosani, fara a primi vre`un sprijin material, contribuind astfel la propasirea Aeronauticii”.
Intre anii 1941 si 1948 inginerul a condus o editura specializata in carti tehnice de larga adresabilitate. Intre altele, Editura Gorjan a publicat Manualul aeromodelistului (de Gh.Rado, pilot -inginer) precum si o adaptare din germana, Avionul.Introducere in arta sborului. Inginerul a elaborat el insusi texte de popularizare a tehnicii, a adaptat sau tradus diverse lucrari.
Dupa 1964 inginerul Gorjan a publicat numeroase articole referitoare la realizarea capodoperei brancusiene, a dat interviuri, a tinut conferinte, contribuind la mai buna cunoastere a universului artistului. In 1965-66 si 1975-76 a contribuit la operatiile de remetalizare a Coloanei Infinite.
Inginerul Stefan Georgescu-Gorjan a trecut in lumea dreptilor la 5 martie 1985. Cei care l-au cunoscut pastreaza vie amintirea personalitatii sale de tip renascentist – un om care a transpus in otel si fonta ideea de Coloana infinita, un om care a deschis portile intelegerii tehnicii pentru sute de tineri si un om care I-a ajutat pe fii celor care scurmau sub pamant sa se ridice in zbor spre Infinit.

Materialele au fost preluate din vechiul site, Endless Column.net, din 2003.

Mergi Sus